
Patti Smitht egyetlen jelzővel illetni majdnem lehetetlen. Könnyűzene-történeti ikon, a poptörténelem egyik legfontosabb női előadója, aki nélkül egészen biztosan máshogy szólna ma az R.E.M., PJ Harvey, Florence Welch vagy éppen Cat Power zenéje. Hatása nemcsak zenetörténeti kontextusban megkerülhetetlen, Patti ugyanis sokkal több mint egyszerű rocksztár: író, költő, előadóművész, képzőművész, aki nem fél szót emelni a társadalmi igazságtalanságok és problémák láttán sem. Talán az egyetlen kifejezés, ami valamelyest megközelítheti a Patti Smith-jelenséget, az a legenda.
Amikor majdnem 50 évvel ezelőtt megjelent Horses című debütáló albuma, örökre megváltozott a New York-i punkrockszcéna. A legtöbben egyetértenek abban, hogy már az album nyitó dalának első sora – „Jesus died for somebody’s sins, but not mine” / „Jézus meghalt valaki bűneiért, de nem az enyémekért” – önmagában elég indok a korong Grammy Hall of Fame-be választásához, ami egyébként idén végre meg is történt. „A Horses már azelőtt a punk királynőjévé tette, hogy ez az irányzat igazán létezni kezdett volna” – írta róla anno a Rolling Stone. Az album jelentőségéről szólva számos kritikus kiemeli, ahogy Smith a műfaj addigi alapvetésének számító 3 perc/3 akkordos hozzáállást hátrahagyva, az akár önálló versként is helytálló dalszövegeket zsigeri, sehol sem tanítható tehetséggel ötvözi a már-már minimalistán egyszerű hangszereléssel. Ez persze egyáltalán nem meglepő annak, aki kicsit is ismeri Smith munkásságát, hisz a debütáló korong megjelenése előtt már többszörösen publikált költőnő volt, és azóta is számtalan kötete jelent meg. Több interjúban is utalt rá, mekkora hatással volt az életére Arthur Rimbaud költészete, akinek gyerekkori otthonát egyébként pár évvel ezelőtt meg is vásárolta Franciaországban. „Patti Smith megmutatta, mennyi rock and roll van a költészetben, és mennyi költészet van a rock and rollban. Patti Smith egy Rimbaud, Marshall erősítővel” – mondta XVI. Károly Gusztáv svéd király, amikor 2011 augusztusában átadta neki a svéd Polar Zenei Díjat. Ennél jobb ajánlót pedig keresve sem találnánk október 13-i fellépéséhez.

Változás – elmarad a Don Sanche
Sajnálattal tájékoztatjuk kedves nézőinket, hogy a 2025. október 22-re meghirdetett Liszt: Don Sanche, avagy a szerelem kastélya című előadás technikai okok miatt elmarad.
A korábban megváltott jegyek 2025. november 22-ig visszaválthatók a Müpa erre a célra kialakított online felületén vagy a Müpa állandó jegypénztáraiban.
Megértésüket köszönjük!

Újabb világsztárok és rendhagyó produkciók az ötödik Liszt Ünnepen
Kevesebb mint egy hónap múlva kezdődik a Müpa által szervezett Liszt Ünnep, amely idén is a műfaji sokszínűséget és a világszínvonalú koprodukciókat helyezi középpontba. Az újonnan meghirdetett programok között a klasszikus, a kortárs és a könnyűzene, a mozgásművészet, az irodalom és a képzőművészet rajongói egyaránt megtalálhatják a nekik szóló eseményeket.

A Bartók Tavaszból egyenesen a Liszt Ünnepbe – az első programok már elérhetők!
Alig zárult le a Bartók Tavasz, máris újabb felfedezések elé nézhet a közönség: nyilvánosak a Liszt Ünnep első programjai. Christian Löffler, Compagnia Finzi Pasca, Arvo Pärt 90, Isolation Budapest, Liszt elveszettnek hitt operája – a nemzetközi sztárokat is felvonultató, rendhagyó és összművészeti produkciókat, valamint felejthetetlen koncertélményeket kínáló eseménysorozat ezúttal is méltó módon idézi meg névadója, Liszt Ferenc szellemiségét.